Na výber sú tri trasy. Tou najrýchlejšou ste v Grécku za 13 hodín (bez prestávok). Tou najkrajšou spoznáte aj kus Jadranského pobrežia.
Pre vstup do Grécka vám dnes stačí už iba občiansky preukaz alebo cestovný pas. Počítajte s tým, že cesta tam, späť + nejaké výlety dokopy urobí skoro 4 000 km. Je veľmi dôležité zvážiť, či sa na to ako vodič cítite a svedomito pripraviť auto. Skontrolujte klasické veci ako voda do ostrekovačov, chladiaca kvapalina, filtre, svetlá a brzdy. Pripravte povinnú výbavu. K tej slovenskej budete musieť doložiť hasiaci prístroj (povinný v Grécku).
Na výber sú tri trasy:
Bratislava – Budapešť (Maďarsko) – Belehrad (Srbsko) – Niš – Kumanovo (Macedónsko) – Evzonoi – Solún (Grécko).
Najznámejšia a najčastejšie používaná trasa. Zo všetkých troch je najkratšia a najrýchlejšia. Z Bratislavy do Solúnu je to 1230 km. Cesta vedie skoro celý čas po dvojprúdovkách a diaľniciach. Pravidelne ju lemujú čerpacie stanice, odpočívadlá a motoresty. Všade viete používať platobnú kartu, odporúčame však mať so sebou peniaze aj v hotovosti (stačia mince a bankovky v menších hodnotách). Na ceste do Grécka po tejto trase NEPOTREBUJETE cestovný pas. Aj napriek tomu, že ani Srbsko, ani Macedónsko nie sú členmi EÚ, majú s ňou dohodu, vďaka ktorej vám stačí platný občiansky preukaz.
Bratislava – Solún – 1230 km, cca 13 hodín (bez prestávky).
Bratislava (Slovensko) - Budapešť (Maďarsko) - Szeged (Maďarsko) - Arad (Rumunsko) - Temešvár (Rumunsko) - Drobeta-Turnu Severin (Rumunsko) - Vidin (Bulharsko) - Montana (Bulharsko) - Sofia (Bulharsko) - Sandanski (Bulharsko) - Solún (Grécko).
Túto trasu zvoľte v prípade, že chcete cestovať výhradne cez územie EÚ. Cesta je dlhšia a menej pohodlná. Medzi Temešvárom a Sofiou neexistuje žiadna diaľnica. Musíte prejsť cez horšie a kľukaté cesty, čo vás zdrží. Ak ale radi sledujete okolité scenérie, horší stav vozoviek vám vynahradí nádherná príroda.
Bratislava – Solún – 1400 km, cca 17 hodín (bez prestávky).
Bratislava - Budapešť (Maďarsko) - Zagreb (Chorvátsko) - Dubrovník (Chorvátsko) - Budva (Čierna hora) - Tirana (Albánsko) - Kakavia (Albánsko) - Solún (Grécko).
Jednoznačne najdlhšia, ale najkrajšia cesta. Ak ste sa cestu autom rozhodli poňať ako dobrodružstvo, bude pre vás ideálna. Trasu odporúčame rozdeliť na 2 až 3 dni a skombinovať s kúpaním sa v Jadranskom mori, či spoznávaním krásneho Albánska.
Bratislava – Solún – 1816 km, 23 hodín (bez prestávok).
Pozrite si kompletnú ponuku dovoleniek v Grécku
MAĎARSKO (1., 2. aj 3. trasa)
V Maďarsku funguje elektronický systém (rovnako ako u nás) pomocou ktorého si môžete diaľničnú známku zakúpiť online. Link nájdete tu.
SRBSKO (1. trasa)
MACEDÓNSKO (1. trasa)
RUMUNSKO (2. trasa)
BULHARSKO (2. trasa)
CHORVÁTSKO (3. trasa)
ČIERNA HORA A ALBÁNSKO (3. trasa)
GRÉCKO
TRAJEKTY
Pri ceste autom do Grécka je rozumnejšie zvoliť ako cieľovú destináciu niektoré z miest na pevnine. Najzaujímavejšie sú:
Ak ste si však povedali, že keď už autom, tak naozaj dobrodružne, siahnite po niektorom z nádherných gréckych ostrovov. Trajekt síce vašu cestu predraží a predĺži, doprajete ale sebe a svojej rodine úplne iný zážitok.
Na väčšinu ostrovov jazdia pravidelne (viackrát denne) lode rôznych veľkostí, drahšie rýchlolode alebo trajekty, ktoré majú zvyčajne tri triedy odlišné cenou a komfortom. Najjednoduchšie nájdete trajekt cez túto stránku. Stránka je v slovenčine. Dokážete si navoliť prístav, dátum, typ vozidla i počet pasažierov. Portál vám vyhľadá všetky dostupné možnosti (zoradené od najlacnejšej).
Nemusíte ale trajekt kupovať vopred – najmä, ak neradi veľmi plánujete či neviete presne odhadnúť čas príjazdu. V letnej sezóne fungujú prístavy skoro nepretržite, nejaké miesto sa vám určite bez problémov nájde.
Nepodceňte dôležitosť asistenčnej služby. Aj to najlepšie auto môže vypovedať službu – náklady na servis, či hľadanie pomoci tak ďaleko od domova sú nočnou morou. Asistenčné služby si môžete dokúpiť v rámci povinného a havarijného poistenia. Zaujímajte sa o celkový finančný limit poistného plnenia (maximálna čiastka), spoluúčasť a najmä odťah vozidla do miesta bydliska. Keby totiž došlo k najhoršiemu (nehoda, vážna porucha) a vy by ste auto museli dopraviť naspäť na Slovensku, ceny za odťahovku by boli horibilné. Niekoľko tisíc kilometrov je predsalen niečo iné ako cesta do chorvátskej Istrie, preto je fajn túto skutočnosť nepodceniť.
Ak sa chcete vyhnúť kolónam na hraniciach, či mýtnych bránach, naplánujte si cestu na i z dovolenky na pracovný týždeň. Najväčšie časové zdržanie na hraniciach stále hrozí pri prejazde z Maďarska do Srbska a naspäť.
Hlavné trasy sú vyznačené v gréčtine aj latinke. Povinné sú bezpečnostné pásy, zakázané je telefonovať z mobilu. Polícia toleruje maximálne 0,5 promile alkoholu v krvi, za väčšie množstvo je pokuta.