Ak váš let mešká alebo je zrušený, máte právo na finančnú kompenzáciu. Práva cestovateľov sú schvaľované na úrovni Európskej únia, ide najmä o Nariadenie EÚ 261/2004. Kedy si ich však môžete uplatniť a aký postup treba dodržať? V nasledujúcich bodoch vám spíšeme konkrétne kroky, podľa ktorých by ste v týchto situáciách mali postupovať.
Takáto situácia je určite nepríjemná a vie pokaziť celú dovolenku. Nehovoriac o tom, že môže skomplikovať nadväzujúce spoje alebo nástup do práce. Je preto normálne, že budete cítiť hnev alebo nespravodlivosť. Nevyvršujte sa ale na pracovníkoch na informáciách alebo check-ine. Najlepšie a najjednoduchšie je poznať svoje práva. Najprv by ste mali zamieriť do zákazníckeho centra svojej leteckej spoločnosti. Tam si vyžiadajte písomné potvrdenie o udalosti (meškanie alebo zrušenie letu). Ak sa o meškaní letu dozviete až za bezpečnostnou kontrolou je možné, že nikto z vašej leteckej spoločnosti tam už nebude. No akonáhle príde čas Boardingu, nejaký pracovník sa objaví a to bude vaša chvíľa. Pri veľmi veľkom meškaní je možné, že vás letecké spoločnosti presunú naspäť pred Gate.
Ak je váš let zrušený, letecká spoločnosť má povinnosť poskytúť vám bezplatný náhradný let. A to pri najbližšom možnom termíne, v krajnej situácii prostredníctvom inej leteckej spoločnosti. Niekedy sa ale stane, že máte naplánovaný iba krátky výlet (napríklad víkend v Ríme) a zrušením tohto letu stratí celá cesta zmysel. V takom prípade sa samozrejme môžete rozhodnúť a zrušiť rezerváciu. Naspäť dostanete plnú sumu za obidve letenky.
Pri dlhom meškaní alebo pri zrušení letu má letecká spoločnosť povinnosť zabezpečiť vám dostatočné občerstvenie. Väčšina spoločností vám ponúkne stravné lístky, no niektoré (v snahe ušetriť) vám môžu ponúknuť iba bagetu. Ak sa vám ponúkané jedlo nebude zdať dostatočné, môžete bagetu odmietnuť, najesť a v letiskovej reštaurácii, zobrať si bloček a nechať si jedlo od leteckej spoločnosti preplatiť.
Ak je váš náhradný let naplánovaný na nasledujúci deň alebo až o niekoľko dní, máte nárok na ubytovanie v hoteli. V prípade, že vám ho automaticky nezabezpečí letecká spoločnosť, môžete si ho zabezpečiť aj sami a dodatočne nechať preplatiť. Právo na ubytovanie máte aj v prípade, ak je váš let zrušený kvôli mimoriadnym okolnostiam - búrka, štrajk a podobne.
Výška kompenzácie záleží od vzdialenosti letu. Pohybuje sa v sume od 125 do 600 eur. Dajte si však pozor, pod európske Nariadenie 261/2004 spadajú iba letecké spoločnosti, ktoré majú sídlo v EÚ alebo tie, ktoré odlietajú z niektorého letiska v EÚ.
Kompletný prehľad nájdete v tabuľke nižšie:
TRASA | EÚ LETECKÁ SPOLOČNOSŤ | LETECKÁ SPOLOČNOSŤ MIMO EÚ |
---|---|---|
Z krajiny mimo EÚ do krajiny mimo EÚ | nie | nie |
Z krajiny mimo EÚ do krajiny EÚ | áno | nie |
Z krajiny EÚ do krajiny EÚ | áno | áno |
Z krajiny EÚ do krajiny mimo EÚ | áno | áno |
Nárok na kompenzáciu vzniká iba v určitých situáciách:
Výška kompenzácie je určená v závislosti od vzdialenosti a času.
DĹŽKA MEŠKANIA | VZDIALENOSŤ DESTINÁCIÍ | NÁROK NA ODŠKODNÉ |
---|---|---|
viac ako 3 hodiny | pod 1 500 km | 250 € |
viac ako 3 hodiny | pod 3 500 km | 400 € |
viac ako 3 hodiny | nad 3 500 km | 600 € |
Európska komisia zverejnila formulár (kliknite sem), v ktorom iba vyplníte všetky relevantné informácie a pošlete ho na zákaznícke oddelenie danej leteckej spoločnosti. Tento proces však niekedy môže byť pomerne zdĺhavý. Rýchlejšou možnosťou je využiť služby spoločnosti, ktorá sa vymáhaním kompenzácií za zmeškaný/zrušený let živí. Sú to napríklad Vaše nároky.sk alebo český startup ClaimAir. Poskytujú komplexné služby a svoj problém vyplníte prostredníctvom automatizovaného formulára.
Na základe celosvetovo uznávanej legislatívy je možné za stratenú batožinu získať až 1420 €. Podrobný návod ako postupovať, keď stratíte batožinu, sme spísali v tomto článku. Finančná kompenzácia sa uplatňuje až vtedy, keď sa batožina nájde a doručí. Myslite preto na dlhšie čakanie a poctivo si odkladajte všetky bločky za veci, ktoré v čase čakania potrebujete (a sú vo vašej stratenej batožine). Ak sa batožina nenájde do 21 dní od príletu, je považované za stratenú.